czwartek, 2 grudnia 2021

Archeologia fotografii. Zdjęcia Jacka Kozłowskiego i wtorkowe litowanie.

 Pojęcie "archeologii fotografii" nie jest może w pełni adekwatne do tego, co się zadziało na naszym ostatnim wtorkowym spotkaniu w ciemni, niemniej jednak wykonywanie odbitek na zabytkowych papierach vintage z negatywów naświetlonych 40 lat temu to swego rodzaju powrót do przeszłości.

Jacek Kozłowski przyniósł negatywy naświetlone na początku lat 80-tych; ja ze strony GTF dałem know-how dotyczący wykonywania odbitek litowych oraz nasze wyciągnięte z różnych zakamarków albo antykwariatów materiały, których ilość jest niestety skończona.

Dlatego korzystając z okazji proszę wszystkich czytających ten wpis o zabezpieczenie oraz przyniesienie do nas wszelkich starych papierów fotograficznych, które być może gdzieś się zachowały.

Zdjęcia Jacka przedstawiają znanego artystę Andrzeja Strumiłłę. Zostały wykonane aparatem małoobrazkowym na filmie Fotopan. Do wykonania odbitek litowych użyłem papieru AGFA MCP 310 RC na podłożu polietylenowym oraz polskiego Fotonbromu o gradacji twardej (niebieski pasek na nalepce-etykiecie) na cienkim kartonie.

Zdjęcia na Agfie mają większy kontrast i są utrzymane w przyjemnych dla okach brązach oraz łososiach/żółciach; Fotonbrom pracuje nieco inaczej - widoczna jest struktura papieru, efekt można przyrównać do popularnych onegdaj fotografii piktorialnych, gdzie bardziej liczyło się wywołane wrażenie, a mniej szczegółowość obrazu. W obydwu przypadkach użyłem wywoływacza ORWO 70 wg receptury Ilińskiego z 1976 r. ("Materiały fotograficzne czarno-białe").

Fotografie komórką przez Jacka Kozłowskiego oraz Andrzeja Pawłowskiego.


Odbitka 24x30 cm na papierze AGFA MCP 310 RC.

j.w.

Suszy się papier Fotonbrom 111 CK twardy, format 24x30 cm.

Gotowe pierwsze dwie odbitki - już po wysuszeniu.

Porównanie odbitek na Agfie oraz Fotonbromie - po prawej.

Nasz sprzęt ciemniowy i odbitki.

Satysfakcja ciemniowa.

j.w.